براساس این گزارش، کارخانی درباره اكران فیلم های خارجی به سینماپرس گفت: برخلاف عده ای از سینماگران كه معتقدند اكران فیلم خارجی به فیلم های ایرانی لطمه می زند اگر به سینمای پیش از انقلاب نگاه كنیم اتفاقا نمایش فیلم های خارجی به فروش فیلم های ایرانی كمك می كرد و در حالی كه گفته می شد سینمای ایران در سال ۵۶ به واسطه نمایش بیش از اندازه فیلم های خارجی شكست خورد، به این شكل نبود بلكه بدلیل سوژه های تكراری سینمای بدنه ایران شكست خورد.
وی افزود: رقابتی كه در این مسیر بین فیلم های خارجی و ایرانی بوجود می آید به افزایش كیفیت فیلم های سینمایی كمك خواهد كرد همانطور كهدر جلسات نقد و بررسی فیلم های ایرانی، از فیلم های خارجی مثال زده می شود و منتقدین، فیلم های ایرانی را دربرابر فیلم های خارجی مورد قضاوت قرار می دهند، با اکران فیلمهای خارجی در داخل کشور این رقابت ها در میان فیلمسازان نیز شکل میگیرد.
كارگردان «ریسمان باز» یادآور شد: در نوجوانی شاهد یک اتفاق تاریخی در سینمای ایران در سال ۵۶ بودم که مردم برای فیلم های ایرانی و خارجی همزمان صف می كشیدند، به خاطر دارم فیلم «آفتاب سرخ» ترنس یانگ با بازی چارلزبرانسون . آلن دلون . توشیرو میفونه و فیلم «طوقی« به كارگردانی علی حاتمی در دو سینما کنار هم در حال اكران بود و هر دو مخاطبان خودشان را داشتند، آن زمان برای مردم اشتیاق دیدن حتی چند فیلم دریک روز وجود داشت.
كارگردان «كوچه ملی» با اشاره به مدیریت سینما درباره اكران فیلم های خارجی یادآور شد: از ابتدای دهه شصت، سینمای ایران همزمان در دو بعد تفكر و گیشه رشد نكرد و مدیران آن دوره در این مورد موفق نبودند. به تعبیر دیگر از همان زمان که قهرمان ها در سینما تارو مار شدند سینما از دست رفت، لذا تأثیر فیلمهای خارجی بر سطح کیفی فیلمهای داخلی از همان زمان کمرنگ شد.
وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اکران آخرین ساختهاش «دربست آزادی» كه این روزها در حال نمایش است اذعان كرد: جریان اصلی اکران مطلق به فیلمهای بخش دولتی و نیز مافیای بخش خصوصی اختصاص دارد و فیلمهای مستقل دراین شرایط با کمترین سالن و زمان اکرانی که دارند می سوزند.
وی افزود: از نظر سینماداران فیلمهایی پرفروش هستند که از رانت مخصوص استفاده می کنند و در۴۰سالن به مدت ۴ ماه روی پرده هستند. مشخص است كه اگر هر فیلم ضعیفی با این مدت زمان اکران شود به ميزان فروش قابل قبولي دست پيدا خواهد كرد.
کارخانی با انتقاد از عملکرد شورای صنفی نمایش مبنی بر تعیین یک کف فروش برای همه فیلمها گفت: این تصمیم نوعی فیلم سوزی بوده و از توقیف فیلم بدتر است.
ارسال نظر